mandag den 9. august 2010

Dejlig start på dagen


Uden mad og drikke...og alt det der. Og sådan en hård arbejdsdag bliver da lidt bedre, når den starter med hjemmebagte boller med min søde søsters stikkelsbærmarmelade, hjemmebrygget danskvand og et skvæt æblejuice med ingefær. Så kan jobbet bare komme an!

Kan i øvrigt varmt anbefale koldhævede boller - det er verdens nemmeste koncept! Dejen skal bare lige røres sammen aftenen før og så smides i køleskabet, så er den klar næste morgen til at blive klattet på pladen med en ske og sat i ovnen. Ingen klistrede bordplader eller fedtede æltefingre = perfekt i min verden. Jeg plejer at smide en ordentlig bunke udblødte havregryn og assorterede kerner i, men det kan jo gøres efter smag og behag!

3 kommentarer:

Litzy sagde ...

Vil du dele opskriften? Lyder lige som en dej for mig :)
Og stikkelsbærmarmelade lyder godt nok spændende... hvordan er det? sødt? syrligt?

Og en sidste ting - ingefær i æblejuice... lyder virkelig interessant, det må klart prøves en dag.

Tusind tak for inspirationen :0)

Beam sagde ...

Mums, ja, jeg er også stor fan af nemme opskrifter uden fedtede fingre!

Håber også du deler opskriften.

Miss Maybe sagde ...

Jeg deler meget gerne opskriften - altså, så godt jeg kan. For jeg laver det meget på slump.
Men altså - jeg plejer at tage en halv pakke gær og smide en stor tsk salt og ditto sukker i skålen. I en anden skål hælder jeg en god portion havregryn - hvor mange afhænger af, hvor stor en portion dej jeg planlægger at lave. Koldt vand på havregrynene og vente 5 minutter - og så hælde massen oveni gær, som opløses. Derefter hælder jeg kerner, rosiner og hvad jeg nu har lyst til i, og derefter hvedemel til dejen har en passende konsistens. Den skal stadig være godt klistret. Så dækker jeg skålen til og sætter den i køleskabet natten over. Næste morgen skal jeg så bare tænde ovnen (plejer at bruge 180 grader varmluft) og så sætte dejen på bagepladen med en ske. I ovnen til de er fine og færdige - afhænger af størrelsen, som regel 15-20 minutter her på matriklen.

Jeg ved godt, at det ikke er den nemmeste opskrift at give videre, men tro mig, det er NEMT! Bare prøv jer lidt frem.

og Litzy - stikkelsbærmarmelade er sådan syrligt-sødt, i hvert fald det her, som min søster har lavet. Meget lækkert!