torsdag den 19. januar 2012

Strøtanker om god service



Efter et par hardcore shoppingdage i London har jeg virkelig lyst til at sende sådan cirka samtlige danske butiksansatte på dannelsesrejse til London. For hold. Nu. Op. Er stadig helt overvældet over den betjening, vi har fået over stort set hele linjen.  Og det er altså ikke fordi, vi har shoppet amok i überluksusmærker, men sådan den gode mellemvare af ordentlig kvalitet. Hobbs, Jigsaw, Karen Millen, Boss og den stil.

Overalt er vi blevet mødt med smil og venlig opmærksomhed, der aldrig bliver omklamrende. Og vi får sjældent lov at have særligt mange bøjler i hænderne, før en opmærksom ekspedient tilbyder at hænge dem i et prøverum for os. Hvilket i øvrigt ikke alene er en dejlig service, men faktisk også en fremragende salgsstrategi - for med frie hænder slæber vi jo bare endnu mere med ind - forelsker os i og ultimativt køber. Men især en dejlig befrielse ikke at skulle bakse med adskillige bøjler, mens jagten fortsætter rundt i butikken.

Men den allerstørste oplevelse var alligevel nok den søde søde ekspedient, som tilbød at ringe rundt til alle de andre butikker i jagten på et par støvler, jeg havde forelsket mig i - selvom det virkede lidt utopisk her i udsalgets sidste dage.
Havde set dem i en butik på vores første dag, men havde ikke slået til – og det fortrød jeg nu – men hurra for kædebutikker og en stor by, så da vi kom forbi en anden Hobbs, måtte jeg fluks ind og lede. Fandt de eftertragtede støvler i en 38 (aka desværre flere nr. for små) og spurgte efter min størrelse. Det havde de ikke, beklagede hun efter et kig på lageret, men tilbød i samme åndedrag – ganske uopfordret – at ringe til andre butikker og høre. Foreslog selv straks der, hvor jeg havde fundet støvlerne i første omgang, men ak og ve – de var for længst hapset af en lidt mere beslutningsdygtig shopper end mig. Men sørme om hun ikke blev ved. Og ved. Og ved. Indtil der endelig var bid. Og selvom det var udsalg og slet ikke noget, de gjorde, fik hun alligevel kollegaen i den anden ende af telefonen overtalt til at sætte støvlerne til side, til jeg kunne komme og hente dem.

Det lyder muligvis banalt – men det var bare så fedt. At opleve butiksansatte som i dén grad var søde, imødekommende, engagerede – og ikke på den kvælende måde, hvor de er klar til at hævde, at selv den fæleste kjole er SÅÅÅ flot bare for at lave et salg. Og især ikke den der grundlæggende ligegyldighed, jeg synes hersker i lidt for mange danske butikker. Hvor ekspedienterne knap orker at løfte blikket for at se, hvem det nu er, der formaster sig til at forstyrre dem med spørgsmål eller ønsket om at købe noget. Eller endnu værre – afbryde dem i deres meget vigtige og dybdegående sladren med kollegaen. Og som meget sjældent af egen fri vilje finder på at tilbyde en ekstra service.
Og det vildeste var, at det altså ikke bare var et enkeltstående tilfælde med den gode service i London, men en overordnet fornemmelse over hele linjen. Det kommer jeg virkelig til at savne, næste gang jeg vover mig ud i butikkerne her i København! 

5 kommentarer:

Mette - stylestories.dk sagde ...

Jeg kan ikke være mere enig, servicen er supergod i London. Jeg får altid sludret med ekspedienterne i stort set alle butikker, selv highstreet, fordi mange spørger hvor man er fra, om man er på ferie osv., så hyggeligt, og så får man lige trænet sit engelsk lidt også :-)

Ååh er ved at få London-kriller igen, elsker den by! :-)

Julie_a sagde ...

Det er også den oplevelse jeg havde, da jeg shoppede i London. Men faktisk synes jeg København er ekstra slem på det område - især brokvartererne og indre by. Jeg kan stærkt anbefale at shoppe i provinsen! Af mange årsager - 1. det er ofte butiksejeren selv der står bag disken, og det giver bare en mere engageret service. 2. der er altid de smarte ting tilbage i flere str., jeg ved ikke hvorfor. Måske gider folk i provinsen ikke købe det, vi synes er smart i Kbh? 3. når de holder udsalg, holder de udsalg! Ofte med 75 %.

Miss Maybe sagde ...

@Mette - jeg kan også blive helt syg, hvis jeg ikke får mit Londonfix regelmæssigt.

@Julie - hører meget gerne om gode shoppingtips til provinsen. Gerne ikke alt for langt væk. Den del af provinsen, hvor mine forældre bor, er absolut ikke fashionabel :-)

Beam sagde ...

Jæs, jeg elsker også god service, og kan blive ret meget Fru Striks, hvis jeg ikke bliver behandlet ordentligt. Der er nogle folk, der rigtig tit overser mig, fordi de jo synes jeg er "såååå lille" og blablabla. Jeg orker det virkelig ikke. Er godt klar over at salgspersonalet ikke altid har styr på, hvem der er først i køen, men det irriterer mig bare. (Og typisk er det jo ældre mennesker...jeeeez...)

Er spændt på at se, om serviceniveauet i Berlin (woohoo!) er lige så godt som i London. For jeg er enig - de ved altså noget om god service derovre. :o)

God fredag!

Miss Maybe sagde ...

@Beam. Godt at høre, at jeg ikke er den eneste, som kan blive lidt stram i masken over manglende service. Og hvor provokerende at folk kan finde på at springe dig over pga din højde.
Jeg er spændt på at høre din vurdering af Berlin. Umiddelbart var jeg ikke voldsomt imponeret, da jeg var dernede - altså ikke, at servicen ikke var ok, den var bare ikke noget særligt, som i London.