søndag den 11. december 2011

Mmmm...

Det lykkedes som bekendt den der frustrerende omgang influenza at stikke en kæp i hjulet på min planlagte julefrokost fredag aften, men takket være min søde veninde M gik aftenen ikke udelukkende med at hade på sygdommen og have ondt af mig selv. Kunne ellers meget nemt være sket.
I stedet tog hun i Føtex og sådan cirka tømte hylderne for alt ud i julekonfekteriernes verden, og bevæbnet med temmeligt rigelige mængder marcipan, nougat og chokolade gik vi i krig. Dog den slags krig, hvor der indimellem er mulighed for at tage en lille lur på sofaen. Og resultaterne blev slet ikke tossede (når jeg nu selv skal sige det...)

Mit forsøg på helligbrøde: At kopiere Summerbirds himmelske lakridsmandler. Dog med nougat, men næste gang tager jeg skridtet fuldt ud og forsøger mig med hvid chokolade tilsat en smule citronskal.

Vores version af lakridskonfekt - nemlig marcipan æltet med rigelige mængder af Johan Bülows geniale lakridspulver, som også er drysset på toppen. Kuglerne med de hysterisk pink dekorationer har et indre af marcipan æltet med masser af friskrevet (øko)citronskal.

Et lidt spøjst, men slet ikke tosset, eksperiment. Chokolade rørt med popcorn og marshmellows i små stykker. Er sikker på, at amerikanere vil elske det. Og børn. Måske.

Nougatsnitter. As simple as that. Og allerede spist, i øvrigt. Satsede ellers på, at de skulle redde mig ud af denne vinters misbrug af Anton Bergs ditto, men det er vist en utopisk tanke. Med mindre jeg laver flere. Snart. Mmm. Indimellem kan glitter og fancy opskrifter altså godt gå hjem og lægge sig.

Ikke citron-, men derimod appelsinmåner fyldt med marcipan rørt med friskpresset appelsinsaft og generøse sjatter cointreau. Mmm. De grønne størrelser er et forsøg på at kreere juletræer. Men eftersom jeg ikke er lige så granbegejstret, som man ellers er mange steder i det nye, nordiske køkken, har træerne i stedet fået nåle af kulørt kokosmel.

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Ihh, det ser da ud til at du alligevel fik en helt god aften ud af det, influenzaen til trods.
Og mums hvor ser det bare lækkert ud. Er glad for at jeg lige har spist frokost, for ellers havde jeg vist kastet mig frådende over ALT der bare kunne MINDE om søde sager.. :)

Må man forøvrigt ikke få opskriften på de der nougatsnitter. Det lyder som nogle jeg godt kunne spise mig tyk i.. ;)

Signe sagde ...

Og det var altså mig der skrev ovenstående. Ved ikke lige hvordan jeg blev anonym?? Men mandag og jeg ER bare ikke gode venner, suk..

Miss Maybe sagde ...

Ja, det endte med at være meget hyggeligt.

Og altså, nougatsnitterne er helt lige ud ad landevejen. Marcipan rulles ud, nougat fordeles på, et andet lag marcipan ovenpå og vupti :-)